Dnes je piatok, 12.august 2022, meniny má: Darina
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Prejedanie sa ako zlozvyk

december 16, 2021 - 10:00
Stačí akákoľvek príležitosť a na tanier si naložíte automaticky viac než zvyčajne? Už dávno ste nejedli obložený chlebík, tak si na narodeninách svojej kamarátky doprajete rovno tri. A Vianoce? Už teraz sa tešíte na voňavý majonézový šalát, vyprážaného kapra a tradičné vanilkové rožky...mňam... Kto by takým dobrotám odolal! Čo však na to všetko hovorí naše trávenie a odborníci?
Foto: 
shutterstock

Prejedanie je ako tradícia

Zjeme všetko, čo vidíme. Pekne to vyzerá, lákavo to vonia a ešte lepšie to chutí... Lenže po polhodine sa nám preberie k životu trávenie a začne protestovať. Nevie sa totiž spamätať z toľkého množstva jedla, ktoré sme mu „naservírovali“... Nevládze sa naštartovať, nieto ešte všetko k dobru spracovať. A tak nám začína byť zrazu akosi ťažko a dobrá nálada padá na bod mrazu: „Veľmi často je to pocit plnosti, pocit ťažoby v žalúdku, pálenie záhy, grganie, nafukovanie, neraz aj kŕče, pichanie a tlak v bruchu, pocit na zvracanie a aj zvracanie samotné. Niekedy je prítomná aj hnačka,“ vymenúva MUDr. Bubán a radí ako tomu predchádzať: „Najlepšou prevenciou je dodržiavanie diétnych a režimových opa trení. Ale keď sa predsa len neustrážime, treba siahnuť po diéte, vynechať jedlá, piť dostatok tekutín, vhodné na podporu trávenia sú aj uhličité minerálne vody s ob- sahom hydrogénuhličitanov a síranov aké má Budiš, ďalej čaje na podporu trávenia a, samozrejme, nezabúdať na pohyb.“

Odborníci sa zhodujú, že častejšie pitie malého množstva hydrogénuhličitanových vôd napomáha kontinuálnemu tlmeniu kyslosti žalúdka. Pitím uhličitej vody sa prekrvujú sliznice tráviaceho traktu, stimuluje sa tvorba žalúdočnej šťavy a urýchľuje sa vstrebávanie živín z potravy. Podľa MUDr. Bubána by sme sa mali vyhýbať konzumácii mastných a sladkých jedál, nedostatku tekutín ako aj chýbajúcemu pohybu. Doktor varuje aj pred obľúbenými vianočnými pochúťkami, práve tie sú totiž najčastejšou príčinou nepríjemného pocitu po jedle. „Známy majonézový šalát a vyprážané jedlá sú asi najčastejšie zdrojom problémov, pretože sú to jedlá s nadmerným obsahom tukov a cukrov. No a, samozrejme, alkohol,“ konštatuje gastroenterológ.

Treba si vyskúšať striedmejšie kombinácie

Tieto jedlá však netreba nastálo vyhodiť z jedálneho lístka, stačí len myslie na striedmosť a ťažké recepty si trochu vylepšiť. „Ryba sa dá pripraviť aj bez vyprážania a namiesto majonézy je vhodn pridať netučný jogurt. Je to len vec zvyku a aj takýto šalát je chutný a hlavne zdravší,“ dodáva odborník. Netreba však zabúdať ani na prehrešky pri táckach plnýcsladkých zákuskov. „Najviac problémov robia kysnuté koláče, ktoré zjeme často ešte horúce a hlavne rýchlo. Je to podobné ako s dovolenkou all inclusive. Keď už sme si to zaplatili, tak nech si to užijeme... ale nie je to správne,“ dodáva gastroentrológ.

shutterstock_1577654329.jpg

Prejedanie sa
Foto: 
shutterstock

Ako z toho von?

Ani vy ste neodolali dobrotám a dopriali ste si z každého rožku nielen trošku?A výsledok? Ťažké a spomalen trávenie, alúdok akoby naplnenbalvanmi a novú sukňu tiež môžete pokojne odloiť, pretože ju nezapnete? Tak v prvom rade: drastická diéta vám nepomôže. Najlepšou prevencioje dodržiavať diétne a režimov opatreniaj počas sviatkov. Zamera sa viac na kvalitu než kvantitjedál a prijímať dostatok ovocia a zeleniny. Nezabúdať na pitný režim. Mám overené aj u svojich pacientov, že im minerálna voda prináša upokojujúci účinok, ktorý pri konzumácii jedál vyhľadávajú,“ odporúča MUDr. Bubán. 

Gastroenterológ Miloš Bubán hovorí, že by ľudia cez sviatky nemali zabúdať na to, že majú len jeden žalúdok. 

- - Inzercia - -